FANDOM

Demaskowanie - próba odkrycia prawdziwej tożsamości Klocucha. Wielu ludzi próbowało, wiele się poddało, a jeden nawet po rzekomym odkryciu jego tożsamości trollował swoich widzów.
Klocuch Ryjec Prawda

Jaki ryjec skrywa ta maska?

Próby zdjęcia całunu anonimowości trwały od początków, ale możemy wyróżnić dwie główne fazy.

Przed pierwszą fazą

W tym czasie Klocuch był serio brany za dzieciaka. Jednak niektórzy zastanawiali się, czy jest tylko głupim dzieckiem, czy może genialnym trollem. Istniały dwie osobistości, które próbowały karmić widzów fałszywymi informacjami o jego tożsamości. Był to Klocuch122 (później Klocuch14). Był fanem Klocka, którego główny bohater historii polecał i mówił o przyszłej współpracy. Ten jednak miał o wiele dalsze plany. Podawał się za brata mistrza kapturzystów oraz twierdził, że Klocuch ma na imię Kamil. Przyszłemu królowi polskiego jutuba się to nie za bardzo spodobało. Nagrał filmik w którym pokazywał swój komputer, żeby odrzucić ich pokrewieństwo. Jego rywal jednak zrobił odpowiedź, na której udawał, że jego stanowisko komputerowe wygląda tak samo.

Następna akcja była z hackerem, w czasach, w których KlocuchRecenzje nie zawsze był uznawany przez jego fanów za prawdziwego Klocucha, a dokładnie w listopadzie 2012 roku. Hacker wykorzystał fakt, że jego widzowie nie wierzyli, że stacił kontrolę nad swoim kontem (stracił hasło i konto e-mail). Dostał się ze wspólnikami na konto przyszłego artysty za pomocą e-maila, z którego zalogował się konto. Nagrywali filmiki, na którym twierdzili, że nazywa się Adam. Na live ,,Zapomniłem" można było usłyszeć rzekomy głos Klocucha. Początkowo nikt nie wiedział, że konto zostało zhackowane. Jednakże włamywacze byli wystarczająco honorowi, by oddać stary kanał prawdziwemu właścicielowi.

Na filmie Zapytaj Beczkę #40 - W RYTMIE ROCKA I KLOCUCHA użytkownik Ajdsi zapytał się Krzysztofa Gonciarza, co sądzi na temat Klocucha, to troll czy dziecko? Jego teoria okazała się bardzo ciekawa i była zgodna z poglądem, że Klocuch próbował tworzyć recenzje na poważnie, aż zorientował się, co naprawdę przynosi mu rozgłos. Podsumowując: "To jest troll. I to jest dziecko, genialne dziecko."

Pierwsza faza

Pierwszy boom na demaskowanie Klocka rozpoczął się w 2012 wraz z wzrostem popularności nowego kanału. Wtedy powstały największe fora na jego temat. Najważniejsze z nich to Kapturzyści oraz Klocuch-Forum. Skończył się w 2015 po upadku tychże. Z tego okresu pochodzą najwięksi z demaskatorów:

Filmem, od którego wszystko się zaczęło był Demaszkuję Klocucha - wideorecenzja użytkownika VloganieToTakieDanie, w którym starał się analizować naleciałości gwarowe w wypowiedziach Klocucha, które mogłyby wskazywać na miejsce jego zamieszkania albo pochodzenia.

W pewnym momencie demaskowanie Klocucha stało się popularne i pojawiło się wiele fałszywych poszlak. Zdecydowanie utrudnia to wszelkie próby odkrycia tożsamości recenzenta. Powstało wiele teorii mówiących np: że Klocuch ma niemieckie korzenie, pochodzi ze Śląska (Stąd jego "słownik"), a także wielu ludzi próbuje wmawiać oglądającym Klocucha, że ich ulubiony recenzent ma na imię Adam, Dawid, Adrian, Michał itp.

Trzeba tutaj zaznaczyć, że demaskowanie prowadziły głównie osoby chodzące do szkoły podstawowej czy gimnazjum, co wiele tłumaczy w ich zachowaniu czy motywacjach. Ich śledztwa nie były profesjonalne, a desperacko próbując odnaleźć zadowalali się naciąganiem poszlak do swoich poglądów. W tamtych czasach nie było to demaskowanie szanowanej przez innych youtuberów internetowej osobistości, lecz (nie)zwykłego trolla w podobnym wieku, co sami demaskatorzy. Większość demaskatorów odcięła się od swojej przeszłości i usunęła swoje filmy lub całe kanały.

Trolling

Na fali demaskowania pojawiły się osoby, które zaczęły specjalnie wprowadzać użytkowników w błąd fałszywymi informacjami. rzekomymi prywatnymi filmami z kanału Klocucha lub przyciągając clickbaitowymi tytułami typu "Klocuch Zdemaskowany Cała Prawda", "twarz Szczupixa" itd., by uraczyć widzów screamerem lub denerwującymi filmikami. Często ich bohaterem był tzw, Olien (lub Oljen), hlopcyk chłopak, który wydurniał się w autobusie. Pojawiały się fejkowe konta Przedluzaka. Innym rodzajem trollingu były tajemnicze, czasami niepokojące filmiki, często z pseudozagadkami. Wśród nich największy rozgłos zyskał klucz Szczupixa, który był analizowany przez demaskatorów na poważnie. Najwięcej trolli zrzeszała grupa internetowa, tzw. Kasta, a wśród nich swoje filmosy filmiki najaktywniej nagrywali KlocuchTV i ManiekRecenzje.

Jedne z większych trollujących kanałów to: DemaskujemyBezSciemy, KlocuchDM, PRAWDAKLOCUCH. fransua.

Rzekomy film ze szkoły Klocucha

O pierwszej fazie opowiada stary film, obecnie na kanale KlocuchMity: Historia demaskowania Klocucha.

Między fazami

Po pewnym czasie kanał został zalany normikami. Chociaż jest to uogólnienie, nowi fani w zdecydowanej większości nie byli zainteresowani demaskowaniem, a wręcz przeciwnie chcieli tożsamość twórcy, którego ich zdaniem jednym z największych atutów jest właśnie anonimowość. Generalnie twórczość widzów doceniała jego twórczość i nie chciała dopuścić do jej końca, który potencjalnie mogło przynieść zdemaskowanie.

23 czerwca małe zamieszanie spowodowało odkrycie użytkowniczki discorda Kyaruny, która tego dnia znalazła niepubliczny zapis testu streama na kanale Klocuch o nazwie "na zywo wazne" z 8 czerwca, czyli wtedy, gdy Klocuch streamował bitkę recenzorów. Linka odnalazła parę miesięcy wcześniej szukając w wyszukiwarce informacji na temat streamów z 2017 roku. Wówczas znaleziony w Google link prowadził do nieaktywnego streama, z którego nie było dostępnego zapisu, nadawanego 20 września 2017, kiedy były streamowane wyniki konkursu Icy Tower [screen1]. Na krótkim filmiku widać było, jak testowani głośność i system komentarzy widzów na żywo pojawiających się na ekranie [screen2]. Streamowany był fragment filmu Kuby Klawitera, w którym niedawno gościnnie wystąpił Klocuch, a w tle było słychać piosenkę "Męskie Granie Orkiestra 2018". Potem piosenka zcisza się i słychać młody, męski głos udajacy, że wita się i żegna z widzami, ale też kieruje zdanie do kogoś, kto będzie oglądać ten test i dokonywać poprawek. Po założeniu konta na wykop.pl przez Kyarunę i upublicznieniu tam linka (zanim zrobi to ktoś inny z jej znajomych) test został usunięty jeszcze tego samego dnia ok. godz. 22:00. Rewelacja została uznana za troll ze strony Klocucha, ewentualnie fake i nie znalazła dużego odzewu (i dobrze).

Prawdziwa druga faza miała dopiero nadejść.

Druga faza

14 sierpnia na filmie Mafia 4 można było zobaczyć awatary 6 jego znajomych z Facebooka na widżecie gry-online, którzy również polubili tę stronę (właściwie to 7, ale tamten nie miał ustawionego awatara). Film szybko został usunięty w ciągu paru godzin. Ponadto kilka innych filmików przestało być dostępne: tu jest moj prezent, 301, 103 oraz mariusz pudzian. Widzowie, m.in. użytkownicy serwisu wykop.pl pod tagiem #klocuch wyrażali zaniepokojenie sytuacją (dzięki temu serwisowi zgarnął trochę widzów po wrzuceniu na niego kabaret - tureckie problemy). Klocuch uspokoił na Twitterze, że mafia 4 wróci (tweet niestety usunięty) i tak się stało. Jego zedytowany reupload pod nazwą kameleon - wideorecenzja pojawił się jeszcze tego samego dnia po 22:00. Pozostałe filmy okazały się być ustawione na prywatne, a nie usunięte i powróciły następnego dnia oprócz tu jest moj prezent i mariusz pudzian, które wróciły dopiero w późniejszym terminie.

15 sierpnia na wykop.pl zaczęły pojawiać się pierwsze głosy o próbach odnajdywania tożsamości Klocucha poprzez zdjęcia profilowe jego znajomych. Kolejnego dnia użytkownik twojastaraluz zapostował screena widżetu, lecz usunął go w obawie przed udaremnieniem śledztwa. Inny użytkownik JanuszKarierowicz znalazł i zapostował imię, dwie litery nazwiska oraz nazwę uczelni bardzo charakterystycznej osoby ze znajomych, którzy pojawili się na widżecie. Lawina ruszyła. Akcja demaskatorska spotkała się z ostrym sprzeciwem innych użytkowników. Nieco później wieczorem Stasiex28 pochwalił się znalezieniem 2 kont należących do potencjalnych Klocuchów, którzy jako jedyni mieli w swoich znajomych wszystkie osoby z widżeta, oprócz szóstej, której nie odnalazł. Następnie Stasiex28 i twojastaraluz, którzy znajdowali się najbliżej celu połączyli siły. Udało im się odnaleźć szóstą osobe, która zdążyła już zmienić swoje zdjęcie profilowe, co zawężyło poszukiwania do jednego "podejrzanego". Ostatecznie 17 sierpnia ok. godz. 20:00 twojastaraluz opublikował wpis, w którym sukces w demaskowaniu. Potwierdził plotki, że Klocuch mieszka blisko Wrocławia i studiuje kierunek techniczny. Zdementował natomiast tę, według której Klocuch miał być NRGeekiem. Według niego wchodząc na odnaleziony profil można było zobaczyć zupełnie inny obraz osoby niż można byłoby się spodziewać po Klocuchu z Youtube'a. Co więcej, ma atrakcyjną dziewczynę. Jednocześnie wyjaśnił, że demaskowanie miało na celu jedynie zaspokojenie ciekawości i oboje użytkowników postanowiło chronić jego tożsamość.

W tym samym czasie Klocuch wydawał się znajdować poza całym zamieszaniem. Przeprowadził największą w Polsce delfinadę pojazdów wojennych w grze GTA Sanandreas na serwerze SAMP (17 sierpnia), premierę najnowszej piosenki - huby buby, czy mecz finałowy piłki nożnej z zawodnikami z tvgry. Wydawać się mogło, że twórca całkowicie zignorował sytuację, jednak 28 sierpnia umieścił filmik lato, który prawdopodobnie zawierał nawiązania do wystalkowanego niegdyś legendarnego trolla - Testovirona. Istnieje teoria, że sam Klocuch umieścił swoje dane w internecie, żeby zrobić szum przed jego nadchodzącą wystawą. Zastanawiano się też, czy nie chce może się oficjalnie ujawnić na jej otwarciu (jak wiemy, tak się nie stało).

Jak można się było spodziewać, część widzów uznała, że też chce znać prawdę. Zaczęto zwracać uwagę na starsze śledztwa i przyglądać się typowanym osobom z Lubina i okolic. Jednak po pierwszym zdemaskowaniu nie było możliwości przeprowadzić kolejne, gdyż znaleziony "Klocuch" ukrył listę swoich znajomych. Pod warunkiem, że osobista moralność czy umiejętności pozwalały na włamywanie się do cudzych kont i co gorsza upublicznianie wyników śledztwa. Grupa dzbanów z Karachana postanowiło wystalkować artystę, przede wszystkim w celu dokuczenia użytkownikom wykop.pl (zrobienia im "bólu dupy"). Innym celem było zdespecenie zbliżającej się wystawy o Klocuchu lub po prostu przeszkodzenie Klocuchowi w dalszej działalności, jako że sam stał się lub okazał się być normikiem. I tak kolejna akcja demaskatorska wydarzyła się dopiero nocą z 28/29 sierpnia. Głównym podejrzanym okazał się niejaki Paweł Ptak, który miał parę cech pasujących do króla polskiego jutuba, np. chudł w tym samym czasie, nieźle znał niemiecki (ma dwujęzyczną siostrę, a sam wygrywał konkursy z języka niemieckiego), miał na koncie na Twitterze zalajkowanego NRGeeka, Wonzia itd. Pierwszy raz nazwisko Ptaka pojawiło się, gdy jeden ze znajomych osób z widżeta oznaczył go pod postem o Klocuchu. Postanowiono iść tym tropem i zdobyć jak najwięcej poszlak. Tamtej nocy najaktywniejsi anoni włamywali się na konta rodziny i znajomych Ptaka. Znalezione poszlaki zaczęto publikować rankiem głównie na Wykop.pl, a także zdjęcia Pawła i twierdzili, że należą do Klocucha. Pojawiały się też krótkie i przeróbki z jego osobą. W planach było wywieszanie plakatów demaskujących Klocucha. Pogróżki w stronę organizatorów wystawy "Moje jest wygranko" przyczyniły się do przełożenia jej o miesiąc.

Najpopularniejsza poszlaka [1]

W ciągu kolejnych 3 dni serwis został zalany setkami wpisów z tagiem #klocuch. W większości było to rozpaczanie lub wyrażanie dezaprobaty po zdemaskowaniu (wielki ból dupy został osiągnięty), jak i strachu, że mistrz odejdzie z YT na zawsze. Na szczęście tak się nie stało i Klocuch nagrywał jak gdyby nigdy nic. Pojawiła się też spontaniczna akcja z hasztagiem #muremzaklocuchem. Nikt nie wie, czy im się udało, bo cała sytuacja mogła być zwyczajnym trollingiem ze strony króla polskiego jutuba (zwłaszcza, że krótko przed opublikował dziwny teledysk, więc był w nastroju do żartów). Zareagował również sam NRGeek na swoim fanpage'u na Facebooku.[2] W ciągu pierwszych dni września zamieszanie ucichło.
Klocuch na Strzelajnicy

Klocuch u Brzydkiego Buraka

18 października wydarzyło się coś niebywałego. Na kanale Brzydkiego Buraka został opublikowany film, na którym fizycznie w prawdziwym życiu występuje Klocuch. Można tam obejrzeć jak razem poszli na strzelajnicę. Na filmie Klocuch jest niskim sucholem. Nosił pomarańczowe spodnie, biały t-shirt i czarne buty. W jednym momencie widać fragment twarzy i pomarańczowe okularsy. Przyniósł ze sobą swój przycisk YT, maskę chińczyka, figdet spinner, głośnik hykker i inne gadżety używane przez mistrza. Miał delikatne ręce jak Klocuch na filmach. Jego głowa była zazwyczaj ocenzurowana zdjęciem sowy nietoperza. Oprócz jednego momentu, gdy jego morda centralnie odbija się na przycisku YT. Według niektórych ryjec ten przypomina twarz Pawła Ptaka lub jego brata, a innym w ogóle nikogo nie przypomina. Wielu twierdziło, że na filmie po prostu podstawiono jakiegoś młodszego dzieciaka, który nie jest Klocuchem. Zarówno głosy Buraka, jak i Klocucha, zostały dograne później.

Ku przestrodze demaskatorów

OSTATNIE DEMASKANKO KLOCUCHA

Źródła

https://www.youtube.com/watch?v=DDZJTPV1tUU&t - Informacje z pierwszej fazy

https://www.youtube.com/watch?v=WhlKnszljdQ&t - Informacje o sytuacji z drugiej fazy

https://www.youtube.com/watch?v=A4uwG0FQ1n0 - Filmik lato

https://www.youtube.com/watch?v=qhSJ_FgKRn8 - Huba Buba

Komentarze pod filmikami Klocucha, wpisy z tagu #klocuch na wykop.pl, wpisy na grupach facebookowych i innych.

Artykuł w budowanku